W OKRESIE LAKTACJI

Czego nie mogę jeść?
Po porodzie możesz jeść już wszystko. Staraj się jednak stosować do zasad zdrowego żywienia.

Czy mogę jeść truskawki lub orzechy?
Oczywiście, że tak. Jedzenie produktów potencjalnie alergizujących u kobiety karmiącej nie powoduje większego ryzyka wystąpienia alergii na dany produkt u dziecka.

Ile wody powinnam pić?
Zaleca się, aby w okresie laktacji kobieta piła około 3 l płynów w ciągu dnia, w tym wody, zup i soków.

Co zrobić kiedy mam zaparcia?
Na zaparcia mogą pomóc 3 rzeczy: zwiększenie ilości błonnika, zwiększenie ilości picia wody w ciągu dnia, włączenia aktywności fizycznej.

Źródłem błonnika są przede wszystkim surowe warzywa i owoce lub pełnoziarniste produkty np. kasze czy ryż brązowy.

W zaparciach mogą pomóc także naturalne probiotyki znajdujące się w napojach mlecznych fermentowanych czyli w kefirach, jogurtach, maślankach oraz w kiszonkach.

Czy powinnam brać jakieś suplementy?
Zaleca się suplementację witaminy D w ilości 2000 jednostek międzynarodowych na dobę oraz kwasów tłuszczowych omega-3 w ilości co najmniej 200 mg DHA na dzień, a w przypadku małego spożycia ryb nawet do 400-600 mg DHA.

Czy karmiąc piersią powinnam jeść więcej?
W okresie laktacji, zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o około 550 kcal na dzień w stosunku do zapotrzebowania sprzed ciąży.

Czy mogę się odchudzać podczas karmienia piersią?
Samo karmienie piersią sprzyja utracie kilogramów i łatwiej jest odzyskać figurę sprzed ciąży. Nie należy jednak stosować restrykcyjnych diet odchudzających. Organizm kobiety potrzebuje konkretnej ilości energii aby wyprodukować pokarm dla malucha.

Co jeść przy małym dziecku, kiedy nie ma się czasu?
Staraj się jeść szybkie, proste dania, które zawierają w sobie dużo warzyw i są nieprzetworzone. Np. na śniadanie lub kolację można zaserwować owsiankę na mleku z owocami lub kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa z wędliną lub serem białym i warzywami. Na obiad dobrze sprawdzi się leczo z ryżem, gęste odżywcze zupy, albo ziemniaki z kotletem z piekarnika i surówką ze świeżych warzyw. Dobrym i szybkim pomysłem na podwieczorki czy drugie śniadania są koktajle warzywno-owocowe.

Czy mogę pić kawę?
Zaleca się 1-2 filiżanek kawy dziennie.

Czy mogę pić alkohol?
Alkohol przenika do mleka, dlatego należy ściśle kontrolować jego spożycie w okresie karmienia. Alkohol zawarty w niewielkiej lampce wina znika z organizmu kobiety średnio po 2 godzinach. To minimalna przerwa od  momentu spożycia alkoholu w małej ilości (np. lampce wina) a karmieniem malucha.

Czy dieta wegetariańska jest bezpieczna kiedy karmię piersią?
Dieta bezmięsna jest bezpieczna podczas karmienia piersią. Należy jednak pamiętać, aby odpowiednio ją zbilansować. W tym celu najlepiej udać się do dietetyka. Ponadto, w diecie bezmięsnej należy pamiętać o dodatkowej suplementacji witaminy B12.

Kiedy rozszerzać dietę dziecka?
Dietę malucha rozszerzamy nie wcześniej niż po ukończeniu przez dziecko 17 tygodnia życia i nie później niż w 26 tygodniu życia.

Do kiedy karmić dziecko piersią?
Nie ma górnej granicy mówiącej do kiedy powinno się karmić piersią. Możesz karmić tyle ile ty i dziecko chcecie i tego potrzebujecie.