W OKRESIE CIĄŻY

Jakich produktów nie wolno jeść będąc w ciąży?
W ciąży należy wyeliminować spożycie serów pleśniowych, niepasteryzowanego mleka i jego przetworów, surowego i niedopieczonego mięsa, surowych ryb i owoców morza, ryb łowionych z zanieczyszczonych wód, surowych jaj, kolorowych napoi gazowanych, słodzików, żywności wysoko przetworzonej.

Czy wolno jeść produkty smażone?
Tutaj kierujemy się zasadami zdrowego żywienia, czyli 1-2 razy w tygodniu jeśli potrawa jest smażona na tłuszczu to jak najbardziej można takie danie zjeść. Pamiętając, że nie zaleca się potraw smażonych na głębokim tłuszczu. Jeśli występują różne dolegliwości pokarmowe, warto skonsultować ze specjalistą, czy produkty smażone nie będą ich potęgować.

Czy mogę pić kawę?
Według Światowej Organizacji Zdrowia, kobieta w ciąży może wypić do 300 mg kofeiny w ciągu dnia, czyli 2-3 kawy. Warto jednak pamiętać, że kofeina przechodzi przez łożysko do płodu. Warto ją mocno ograniczyć lub zamienić na kawę bezkofeinową.

Czy powinnam brać jakieś suplementy?
Zaleca się suplementować kwas foliowy, witaminę D, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Suplementacja innych witamin lub minerałów zależy od ich stężenia w organizmie i decyzję o ich zażywaniu podejmuje lekarz.

Czy czasami mogę pozwolić sobie na lampkę wina?
Alkohol jest substancją toksyczną przechodzącą przez łożysko do krwiobiegu płodu. Całkowita rezygnacja ze spożywania alkoholu w trakcie ciąży jest właściwym działaniem by wyeliminować zagrożenia.

Co jeść kiedy mam ciągłe mdłości?
Ogranicz potrawy smażone i picie kawy. Nie pij w trakcie posiłku, odczekaj 20-30 minut, jedz częściej a mniej. Wyeliminuj z diety produkty zawierające duże ilości cukru i tłuszczu. Przy mdłościach mogą pomóc herbatki imbirowe.

Ile wody powinnam pić w ciąży?
Średnie zapotrzebowanie na płyny w ciąży wynosi 2-2,5 l. W tym woda, soki, napoje mleczne fermentowane. Samej wody warto pić jednak około 1,5 l w ciągu dnia.

Czy mogę jeść słodycze w ciąży?
Są one źródłem pustych kalorii. Jedząc zbyt często słodycze zmniejsza się apetyt na bardziej odżywcze posiłki. Nadmiar słodyczy w diecie sprzyja nadwadze i otyłości, a także próchnicy, zwiększa ryzyko cukrzycy ciążowej i nawracających zapaleń pochwy. Staraj się zastępować słodycze owocami lub zdrowymi zamiennikami tradycyjnych słodyczy, np. domowe ciastka owsiane, ciasto marchewkowe czy batony z czerwonej fasoli.

Co pomaga zgagę w ciąży?
Zmniejsz spożycie kwaśnych owoców np. pomarańczy, grejpfrutów czy cytryn. Ogranicz jedzenie warzyw takich jak cebula, por, ogranicz spożycie octu i ostrych przypraw. Wyeliminuj z diety także produkty takie jak: chleb razowy na zakwasie, ogórki i kapusta kiszona, tłuste sosy, sos pomidorowy, zasmażki, słodycze, kawę i czekoladę. Unikaj smażonych i tłustych potraw, a także produktów wysoko przetworzonych. Ulgę może przynieść popijanie wody między posiłkami, a nie w trakcie posiłku. Czasową pomoc przyniesie także mleko lub jego przetwory.

Co pomaga na zaparcia w ciąży?
Na zaparcia zawsze pomagają: zwiększenie ilości błonnika, częstsze picie wody w ciągu dnia, włączenia aktywności fizycznej. Źródłem błonnika są przede wszystkim surowe warzywa i owoce czy pełnoziarniste produkty np. kasze czy ryż brązowy. W zaparciach mogą pomóc także naturalne probiotyki znajdujące się w napojach mlecznych fermentowanych czyli w kefirach, jogurtach czy maślankach oraz w kiszonkach.

Ile mogę przytyć?
Przyrost masy ciała w ciąży zależy od masy ciała sprzed ciąży. Tutaj warto wykorzystać BMI (wskaźnik masy ciała pozwalający ocenić czy masa ciała jest w normie).

Jak nie przytyć za dużo?
Należy pamiętać, że kobieta w ciąży powinna jeść dla dwojga a nie za dwoje. Kontroluj przyrosty masy ciała, a także jedz wg zasad zdrowego żywienia. Ogranicz spożycie produktów wysoko przetworzonych, słodyczy, słonych przekąsek.

Czy warto wyeliminować mleko w trakcie ciąży, aby maluch nie miał alergii na mleko?
To mit. Wyeliminowanie spożywanie mleka i produktów mlecznych nie wpływa na wystąpienie alergii u dziecka.

Jak radzić sobie ze słodkimi zachciankami?
Zastąp tradycyjne słodycze świeżymi lub suszonymi owocami. Stosuj zdrowe alternatywy słodkości np. ciasteczka owsiane czy ciasto marchewkowe.

Czy w ciąży aktywność fizyczna jest potrzebna?
Aktywność fizyczna jest zalecana tylko kobietom o prawidłowym przebiegu ciąży. 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej 5 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Poprawia ona także samopoczucie kobiety w ciąży, zapewnia prawidłowy przyrosty masy ciała,  a także wpływa na na lepsze oceny noworodka w skali Apgar czy skraca okres trwania porodu.